Insikter

[vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Vår kollega Hamid bor i ett område utanför Stockholm där 4 000 andra arabisktalande bor, ändå måste han åka 25 minuter för att hitta sitt favoritris i en butik som drivs av en landsman. Det bor cirka 1,1 miljoner personer i Sverige med ris som basråvara i köket. Om du var en lokal ICA-handlare, vad skulle du ha gjort?

I och med att nya traditioner och kulturer etableras i Sverige är det en naturlig konsekvens att marknaden för vissa tjänster och produkter antingen ökar eller helt enkelt uppstår. Idag har cirka 20 procent av Sveriges befolkning en mångkulturell bakgrund. Det betyder att det finns en målgrupp på 2 miljoner potentiella kunder som du kanske ännu inte når. Tillsammans har de en köpkraft på cirka 300 miljarder kronor. Genom kulturella undersökningar och analyser får vi nödvändiga insikter så att vi kan hjälpa dig att skapa en relation till dem.

I dagens snabba och komplexa medielandskap är det inte lätt att få ut ett budskap som övertygar målgrupper som du känner väl. Utmaningen blir ännu större när målgruppen har kulturella värderingar och talar ett språk som du kanske inte är van vid, och som dessutom konsumerar, kommunicerar och kategoriserar sin vardag på andra sätt.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

Även om yttre faktorer som språk och kultur är gemensamt inom en specifik målgrupp, finns det alltid individuella skillnader som du måste ta hänsyn till. Utbildning, intressen och livsstil, för att inte tala om tycke och smak, skapar ett behov av ytterligare nyanser i din marknadsföring. Många använder inte heller svenska medier och nås inte på de traditionella sätten. Bara i Stockholm finns det t.ex. fem iranska radiokanaler med över 35 000 lyssnare varje vecka. Hur många av dem hörs du i?

Hos oss kan du få hjälp med

  • kvalitativa- och kvantitativa marknadsundersökningar
  • antropologiska fältstudier (deltagande observation)
  • målgruppsanalyser och demografiska kartläggningar
  • föreläsningar kring tvärkulturell kommunikation.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]