Kultur och målgruppsanpassning förbättrar förståelsen mellan människor

Målgruppsanpassning

Vem pratar du med, varför och hur?

Det är lätt att förstå syftet och principen med målgruppsanpassning, men det kan vara betydligt svårare att få till i realiteten. Det beror dels på att vi helt enkelt inte kan läsa andra människors tankar. Vi vet inte säkert vad målgruppen vill ha. Genom alla tider har marknadsförare och kommunikatörer försökt förstå och segmentera sina målgrupper. Från början räckte socioekonomisk indelning rätt bra, men i en global värld blir språk, kultur och lokalisering allt viktigare faktorer. För att lyckas nå din målgrupp måste du förstå den, på riktigt.

Målgruppsanpassning är en central och självklar del i nästan allt vi gör – oavsett om du behöver hjälp med voiceover, undertexter, grafisk produktion eller illustrationer – ser vi till att ni kommunicerar med rätt personer, vid rätt tillfälle och på rätt sätt. Ibland kanske det inte räcker med att anpassa till ett nytt språk eftersom det också kan skilja sig mellan olika regioner och dialekter inom ett och samma språk och land. Då är det bra att ta in en expert som kan analysera och adaptera!

Kontakt

Har du frågor, funderingar eller vill diskutera intressanta idéer och projekt är du varmt välkommen att höra av dig.

info@space360.se+46 (0) 8 449 23 90